Når min gravide krop begrænser mig

[caption id="attachment_2131" align="alignnone" width="1920"]
Maven i dag (uge 23) Navlen er allerede poppet![/caption]

 

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg synes det er hårdt at være gravid og jeg døjer stadig med mit bækken. Det har jeg faktisk gjort, siden jeg var gravid med Lucas.

Det tog mig lang tid inden jeg tog afsted til fysioterapeut efter min sidste graviditet, på trods af at mine smerter var så store og hæmmede mig i dagligdagen. Fyssen hjalp heldigvis og jeg fik nogle gode redskaber, der gør mit bækken mere afslappet og får mine myoser til at løsne op.

LÆS : Jeg har slemme bækkensmerter efter graviditet og fødsel men nu går det endelig fremad.

Efter et halvt års behandling, fik vi endelig mod på projekt baby - jeg fik troen på at min krop kunne bære en baby mere. <3 Og det er faktisk gået godt. Men jeg skal passe på mig selv, lytte til min krop og tage en masse forbehold.

Jeg er lige startet på studie og for 2 uger siden var vi på en 3 dages intro-tur. Det var et hårdt program og jeg var så træt om aftenen. Jeg sov desværre dårligt om natten, jeg manglede min graviditetspude jeg sover med og sengene var hårde - så jeg var ret kvæstet da jeg kom hjem. Men det var alt i alt en god tur og jeg var glad for at være med.

Fra igår tirsdag til i idag onsdag er min klasse på tur igen, men denne gang har jeg valgt at lytte til min krop og blive hjemme. Det var en rigtig svær beslutning, fordi noget af tiden på turen skal bruges på studiegruppe-arbejde. Det er selvfølgelig træls ikke at være med, gå glip af det sociale og ikke være en del af fællesskabet. Øv altså.

Grunden til at jeg valgte turen fra, er fordi vi skulle sidde på en hård stol og høre på oplæg heeeele dagen i går. Lærerne sagde at sidde-komforten ville være meget dårlig, så man skulle tage en pude med hjemmefra til at sidde på. Efter sådan en dag, er det ekstremt vigtigt at jeg får slappet af og får en god søvn. Men overnatningen foregik i telt på et liggeunderlag og oveni det, havde jeg havde ikke mulighed for at tage min Bbhugme-pude med på turen - den ville ellers kunne give en lille smule komfort til natten.
Jeg frygtede at overnatningen ville give mig flere smerter og gøre mine myoser større, en risiko jeg simpelthen ikke er villig til at tage. Jeg skal holde til at gå i skole helt til januar, så det nytter ikke at udsætte min gravide krop for nogle belastninger. Jeg vil for alt i verden ikke ende ud med en sygemelding. Men hvor er det surt, for jeg ville da pisse gerne have været med på turen (der skulle bare have været bløde senge at sove i?)

Myoser er muskelspændinger, ligesom dem vi kender der kan sidde i skulderne. Mine sidder bare i bækkenet og det er ikke sjovt at døje med!

Her er nogle af mine gode råd, som hjælper for mig når det gælder mit bækken.
  • Sov med en pølse fra bbhugme. Den var min bedste ven inden graviditeten, men nu er den ganske enkelt uundværlig. Den hjælper min krop til at have den rigtige sovestilling, aflaster bækkenet og giver en masse komfort der redder nattesøvnen.
  • Lav udstrækningsøvelser. Mine myoser i underlivet kan blive afslappet ved at lave balleudstræk. Jeg skal gøre det 3 minutter skiftevis på hver balle både morgen og aften og det får jeg ikke rigtig gjort. Jeg kan mærke at myoserne vokser og er begyndt at gøre mere ondt, så jeg skal blive bedre til at huske at strække dem ud både morgen og aften.
  • Slap af når du går rundt / du må ikke spænde op i underlivet. Jeg skal passe på med at udstrække mine hoftebøjere, dvs. at jeg skal have lidt bøjede ben når jeg står og går, det er feks. meget vigtigt at huske når jeg laver mad eller bærer på Lucas.
  • Hav ikke benene krydsede. Når jeg ligger og ser tv i sofaen eller sidder på stolen i skolen. Det er rigtig svært for mig, da det er en dårlig vane jeg har - men jeg kan tydeligt mærke at min krop slapper bedre af i bækkenet, når benene ikke er over kors.
  • Knibeøvelser. Århh hvor jeg hader at lave dem. Men efterfølgende er underlivet dejligt afslappet.
  • Lyt til din krop. Lad være med at overbelaste den, tag de pauser du har brug for!
  • Tag afsted til fysioterapeut. Det er alle pengene værd! Man kan godt få masseret myoserne "indefra" og det hjælper virkelig meget på smerterne og spændingerne

Alle disse råd gør en stor forskel for mig i hverdagen og indtil videre, er graviditeten til at holde ud. Men det er så surt, når min gravide krop sætter begrænsninger for mig.

Døjer eller døjede du med smerter i graviditeten? ❤️

Tusind tak fordi du læste med.

De bedste hilsner Daniella Elton

[caption id="attachment_2137" align="alignnone" width="1920"]
Maven i dag (uge 23).[/caption]

Tak fordi du læste med, rigtig god dag <3
// Daniella Elton

Synes godt om

Kommentarer